Meer aanmeldingen voor je event? Draai aan deze knoppen

Gepubliceerd op 19 juli 2024

Zes weken voor je event een uitnodiging sturen, achteroverleunen en kijken hoe de aanmeldingen binnenstromen. Er zijn maar weinig events die zo geliefd zijn dat dit de realiteit is. Om een hoge opkomst te krijgen bij je event moet je aan veel knoppen draaien. In deze blog lees je wat de belangrijkste knoppen zijn.


#1. Voor wie doe je het?

Voor wie is je event? Het definiëren van je doelgroep vormt de basis van je eventorganisatie, maar ook van je marketingplan. Want alleen als je weet op wie je je communicatie richt. Pas dan kun je bepalen in welke media je aanwezig moet zijn. En pas dan is duidelijk of een marketingactie wel of niet nuttig is.

 

#2. Bied meerwaarde

Je event valt of staat met het programma. Heb je mooie beloftes, maar sluiten je sprekers en programmaonderdelen daar niet op aan? Dan sla je de plank mis. Ga na wat er speelt bij je doelgroep. Achterhaal waar ze behoefte aan hebben. En vraag welke sprekers ze graag willen horen. Zo maak je je event tot een ‘must’.

 

#3. Voeg urgentie toe

Denk goed na over hoe je over je event communiceert. Alleen het onderwerp en de sprekers van je event communiceren is nietszeggend. Zet in op wat je potentiële bezoekers uit je event kunnen hálen. Doe een belofte. Denk aan slogans als “Zó werven de beste recruiters van Nederland” of “AI kan je helpen. Vrijdag 25 oktober leer je hoe”.

#4. Maak het je genodigden makkelijk

Heb jij weleens meegemaakt dat je tot een aankoop over wilde gaan, maar niet kon vinden hoe je moest betalen, 20 pagina’s door moest scrollen om je aankoop te bevestigen en een lijst met 25 vragen moest beantwoorden? Frustrerend. Grote kans dat je ergens afhaakte. Zorg voor een overzichtelijke, aantrekkelijke landingspagina waar potentiële bezoekers de belangrijkste informatie makkelijk vinden. En plaats de aanmeldknop overal duidelijk in zicht, liefst op meerdere plekken.

#5. Kies een centrale locatie

Iedereen ervaart tijdsdruk. Een moeilijk bereikbare locatie kan een reden zijn om überhaupt niet naar je event te komen. Kies daarom een centrale locatie, die goed te bereiken is per auto en met het openbaar vervoer.

Route naar Spant


#6. Werk aan een goede band

Draaien aan deze knop kost waarschijnlijk de meeste tijd, maar het levert je op de lange termijn ook het meeste op: maak van je (mogelijke) bezoekers ambassadeurs. Dat doe je niet alleen door jaarlijks één knallend event te organiseren, maar door continu relevant en persoonlijk te zijn in het contact. Personaliseer uitnodigingen, deel interessante content op social media en via je nieuwsbrief, antwoord snel en volledig op vragen en wees persoonlijk bij de ontvangst van je event. Grote kans dat ze volgend jaar weer naar je event komen.

#7. Beloon vroege vogels

Geef een korting als mensen zich binnen een maand na de start van de verkoop aanmelden. Een vroegboekkorting stimuleert om direct een kaartje te kopen. Zo raakt je event niet in de vergetelheid.

#8. Zorg dat ze niet om je heen kunnen

Laat je zien, laat van je horen. Eén keer een uitnodiging sturen is niet genoeg. Creëer een buzz om je event door al je kanalen goed te benutten. Funfacts, interviews met sprekers, winacties, een blogserie, een kijkje achter de schermen, invloedrijke mensen die over je event posten… Het draagt allemaal bij aan de bekendheid van je event.


#9. Beloon je bezoekers

Een VIP-entree voor het volgende event, een gratis webinar waarin de presentator en een spreker langer napraten of een kortingscode voor een relevante workshop. Op allerlei manieren kun je je gasten belonen voor hun komst. Laat hun voelen dat je dankbaar bent voor hun komst en dat ze onderdeel zijn van jouw ‘community’. Ook daarmee creëer je loyale bezoekers.

Loop jij er tegenaan dat je aanmeldingen achterblijven?

Bespreek het met onze accountmanagers. Ze denken graag met je mee!

 

Stuur een e-mail

035 7504 705